FrågaEKONOMIÖvrigt28/08/2012

Vad täcker ens försäkring?

Hej jag har nyligen lämnat in min dator pga sprickor i den och för att det hörs dåligt från högtalaren. Jag fick då ringa till det ställe där jag hade trygghetsavtal. De bad mig att beskriva skadorna och att sedan lämna in den till det butik som jag köpte den från. Nu har jag fått besked från försäkringsbolaget och de säger att de inte tänker stå för några kostnader då jag antagligen har sagt att jag inte vet hur skadan uppstod och att det är upp till mig att visa att skadan omfattas av försäkringen. De påstår att de i sin bedömning utgår från försäkringsvillkor som jag inte vet något om. Och de menar att för att skadan ska täckas av försäkringen ska den uppstått ”genom en plötslig och oförutsedd utifrån kommande händelse” eller genom internt fel efter att garanti/reklamation upphört. De menar att produkten har blivit utsatt för yttre åverkan vilket jag inte håller med om. De menar att jag inte har kunnat ge en bra förklaring på hur skadan har uppstått. Vad bör jag göra? Hur kan jag ta mig till väga? Har de rätt att göra så dvs att inte täcka skadorna?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Först och främst beror ditt försäkringsbolags hantering av ditt ärende beroende på vilken försäkring du har hos ditt försäkringsbolag. Det låter som att du har en allriskförsäkring (drulleförsäkring) då du angett att ditt bolag menar att en skada måste ha uppstått genom en "plötslig och oförutsedd händelse". Precis som ditt försäkringsbolag anger så täcks en skada endast om du kan ange på ett ungefärligt sätt hur skadan uppstod. Det krävs alltså att du måste veta hur din dator skadats för att kunna veta om försäkringen omfattar skadan. Men om du har en allriskförsäkring bör denna kunna täcka skador som orsakats av yttre åverkan i de flesta fall. Ett fall där försäkringen inte skulle kunna täcka är skador som uppkommit uppsåtligen eller av husdjur. Så om din skada omfattas av din försäkring beror helt på vilket sätt din dator gick sönder på. Sedan stämmer det att garantin och reklamationsrätten inte kan utnyttjas för att din skada ska kunna täckas av din försäkring. Men vad du kan göra är alltså att tänka efter hur skadan uppkom och om du kommer på det, ring till ditt försäkringsbolag och informera om skadehändelsen. Sedan återstår det att se om din försäkring täcker din skada/skador. En annan fråga som uppkommer ur din fråga är om din skada kan ses som en skada eller två separata då du både har en spricka i datorn samt att det hörs dåligt från högtalarna. Om det ska ses som en och samma skada måste både sprickorna och felet på högtalaren uppkommit i samma skada. Om det är ifråga om två skador kommer det utgår två stycken självrisker dessvärre. Lycka till! Vänligen,
Isabelle JanssonRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Ekonomi och Övrigt? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000