Vad täcker ens försäkring?
Hej jag har nyligen lämnat in min dator pga sprickor i den och för att det hörs dåligt från högtalaren. Jag fick då ringa till det ställe där jag hade trygghetsavtal. De bad mig att beskriva skadorna och att sedan lämna in den till det butik som jag köpte den från.
Nu har jag fått besked från försäkringsbolaget och de säger att de inte tänker stå för några kostnader då jag antagligen har sagt att jag inte vet hur skadan uppstod och att det är upp till mig att visa att skadan omfattas av försäkringen.
De påstår att de i sin bedömning utgår från försäkringsvillkor som jag inte vet något om. Och de menar att för att skadan ska täckas av försäkringen ska den uppstått ”genom en plötslig och oförutsedd utifrån kommande händelse” eller genom internt fel efter att garanti/reklamation upphört.
De menar att produkten har blivit utsatt för yttre åverkan vilket jag inte håller med om. De menar att jag inte har kunnat ge en bra förklaring på hur skadan har uppstått. Vad bör jag göra? Hur kan jag ta mig till väga? Har de rätt att göra så dvs att inte täcka skadorna?
Lawline svarar
Isabelle JanssonRådgivare