FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/08/2012

Åtalsunderlåtelse, belastningsregistret

Hejsan! Undrar hur länge pricken för min son finns kvar i belastningsregistret. Han fick åtal undrerlåtelse 201106-22. Brottet har begåtts innan den misstänkte fyllt 18 år. Paragraf 16 och 17 lagen (med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare.Den misstänkte blir föremål för vård eller annan åtgärd inom socialtjäänsten. Hur många år finns då pricken kvar, vi hoppas på tre år. Vad står i belastningsregistret om man begär utdrag? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, Åtalsunderlåtelse fungerar som en dom och brottet kommer därmed att registreras i belastningsregistret. Enligt lagen om belastningsregister (LRB) 17 § 11 p. gallras åtalsunderlåtelsen efter 3 år om personen är under 18. Eftersom din son var under 18 när han begick brottet kommer pricken alltså finnas kvar i 3 år. Vad som står i belastningsregistret kan variera men vanligtvis framgår åtminstone personuppgifter, brottet som begåtts samt påföljden. För din son kommer det framgå vilket brott som begåtts och att åklagaren beslutat om åtalsunderlåtelse. Vad som ska finnas med i belastningsregistret framgår av förordningen om belastningsregistret. Länkar: Förordningen om belastningsregistret: https://lagen.nu/1999:1134 Lagen om belastningsregister: https://lagen.nu/1998:620 Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare