Ändra bodelning

jag och min éxmake skiljde oss i somras. vi delade vinsten på 50/50 vid försäljningen av vår gård. Det som glömdes bort att dela var bostadsmark på 2 hektar. den har exmaken nu till 100 %. skulle vi oxå ha delat den eller hur ?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Förutsatt att bostadsmarken var giftorättsgods enligt 7 kapitlet 1 § äktenskapsbalken skulle ni ha delat den med enligt 10 kapitlet 1 § äktenskapsbalken. För det fall att ni anlitade en bodeltningsförrättare har/hade du fyra veckor på dig efter delgivningen av bodelningen att klandra den. Om de fyra veckorna redan gått ut har du förlorat din klagorätt enligt 17 kapitlet 8 § äktenskapsbalken. Om ni inte anlitade någon bodelningsförrättare blir situationen lite mer flexibel. För det fall att ni slutit ett giltigt bodelningsavtal enligt 9 kapitlet 5 § äktenskapsbalken (skriftlig handling undertecknad av båda makarna) har detta avtal rättsverkan och kan inte ändras utan båda parternas samtycke. Det finns vissa möjligheter att angripa avtalet med de avtalsrättsliga ogiltighetsgrunderna i 3 kapitlet avtalslagen. Om du till exempel blivit vilseledd av din före detta make skulle avtalet kunna ogiltigförklaras på grund av det. Om du och din make är överrens är det naturligtvis inga problem. Då kan ni dela egendomen precis hur ni vill. Har ni inte slutit något giltigt avtal är det bara att ta upp och diskutera hur ni vill göra med bostadsmarken. Blir det problem kan ni ansöka till tingsrätten om en bodelningsförrättare som kan hjälpa er. Lycka till! Länk till äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230. Läng till avtalslagen: https://lagen.nu/1915:218. Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare