Särkullbarns arvsrätt

Hej, En man med 2 barn blev änkling för några år sedan. Avlidna hustrun var mor till de två barnen. Vid hustruns frånfälle var mannen ägare till en fastighet, som utgjorde giftorättsgods. Testamente fanns ej och mannen blev ensam dödsbodelägare med barnen som efterarvingar. Mannen ska nu ingå nytt äktenskap med en frånskild kvinna, som också har egna barn. Parterna har inga gemensamma barn. Inför giftermålet kommer äktenskapsförord att upprättas med innebörd att all egendom som medförs i boet (och även vad som kommer att förvärvas) skall utgöra enskild egendom för var och en av parterna. Ovannämnda fastighet finns kvar i mannens ägo. Om testamente inte upprättas mellan de nya makarna, skulle vara värdefullt att få klarlagt vilka arvsregler som gäller i det fall mannen avlider först. Är det så att hans barn då kommer att ärva och erhålla all sin fars egendom? Eller har de då bara rätt att få ut sin laglott, varvid hans nya hustru får överta resterande del med fri förfoganderätt – vari särkullbarnen kommer att ha efterarvsrätt? Eller har barnen vid faderns frånfälle rätt att a) dels – som efterarvingar efter sin mor – få ut den andel (½-del i giftorättsgodset) som fadern fick överta i arv med förfoganderätt efter deras mor b) dels få ut sin laglott i faderns ”egna” tillgångar? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Då särkullbarns arvsrätt går före efterlevande makes arvsrätt så kommer särkullbarnen att ärva allt om fadern avlider. Det gäller både den del som de har rätt till som efterarvingar från sin mor och arvet från fadern, 3:2 & 3:1 Ärvdabalken. Om ni vill att faderns nya fru ska ärva krävs alltså att ett testamente upprättas. Det går dock inte att testamentera bort den hälft av faderns egendom som han innehar med fri förfoganderätt efter barnens mor, då den ska tillfalla barnen, 3:2 Ärvdabalken. Ur den andra halvan av faderns egendom, den som han innehar med full äganderätt, har barnen rätt att utfå sin laglott, vilket är 1/2 av egendomen (alltså 1/4 av faderns totala egendom), 7:1 Ärvdabalken. Den egendom som återstår, 1/4 av faderns totala egendom, kan fadern obehindrat testamentera till sin fru. Om han vill att den efter fruns död ska tillfalla hans egna barn så bör han i testamentet skriva att frun ärver med fri förfoganderätt. Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare