Gemensam bostad ska ingå i bodelning, samt särkullbarns rätt att få ut arvslott

Jag och min bror ar sarkullsbarn. Var far dog nyligen, och vid bouppteckningen sa havdade hans nya fru att deras gemensamma bostad var helt hennes och skulle inte inga i bouppdelning eftersom hennes namn var pa lagfarten. Fastigheten koptes ratt sa nyligen och deras inkomst var till overvaldigande storsta delen fran var far. Har vi ratt att krava att fastigheten ska inga i bouppdelningen som deras gemensamma agodel?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Huvudregeln enligt 7 kap 2 § Äktenskapsbalken är att all egendom i ett äktenskap utgör giftorättsgods. Undantag från detta gäller t.ex. om makarna har avtalat om att viss egendom ska vara enskild eller om viss egendom erhållits som legat genom testamente med villkor om att egendomen ska vara enskild. Giftorättsgodset skall sedan vid äktenskapets upphörande delas lika. Särkullbarn har enligt 3 kap 1 § 1 st rätt att få ut sin arvslott då deras förälder gått bort. För det fall den efterlevande maken, i och med särkullbarnens uttagande av deras arv, skulle drabbas oskäligt hårt ekonomiskt finns en skyddsregel i st 2 nämnda lagrum som kan tvinga särkullbarnen att avstå viss del av sitt arv till den efterlevande maken. Om så sker har särkullbarnen istället rätt att få ut en andel av den efterlevande makens arv. Vidare finns en möjlighet för särkullbarn att frivilligt avstå från att genast ta ut sitt arv för att istället låta den efterlevande maken inneha detta med fri förfoganderätt. Även i detta fall har de naturligtvis rätt att få en andel i arvsskiftet efter den efterlevande maken. *Sammanfattning* Finns det inget som styrker att bostaden skulle vara den efterlevande makens enskilda (t.ex. äktenskapsförord) betyder det att den är att betrakta som giftorättsgods och således ska ingå i bodelningen. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare