Försäljning av andel i fastghet

Min far ägde ett fritidshus,(som han ärvt) han är nu avliden och min mor tänker nu skriva över det till mig och mitt syskon. Jag vill inte dela med mitt syskon, hur går vi tillväga? Kan den ene lösa ut den andre, är det taxeringsvärde eller marknadsvärde som gäller då? Om mitt syskon inte vill lösa ut mig, hur gör man då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Om din mor överlåter fastigheten till dig och ditt syskon och du vill bli utköpt kan du sälja din andel i fatigheten till ditt syskon. Ni får själva komma överens om till vilket pris andelen i fastigheten ska säljas. Något som bör noteras är att om du överlåter din del av fastigheten mot ett vederlag som överstiger taxeringsvärdet för den delen av fastigheten så ses överlåtelsen som ett köp och du kommer alltså att beskattas för en eventuell realisationsvinst vid försäljning. Understiger vederlaget taxeringsvärdet för andelen i fastigheten ses överlåtelsen som en gåva och du kommer inte att realisationsvinstbeskattas. Om ditt syskon inte vill köpa din andel i fastigheten är en möjlighet att du vänder dig till en annan köpare och säljer andelen till denne. Ett annat alternativ som ni kan överväga är att din mor skänker hela fastigheten till ditt syskon och att ni förtydligar att det rör sig om ett förskott på arv (ett sådant förtydligande är visserligen inte nödvändigt men kan var fördelaktigt att göra för tydlighetens skull). Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare