Försök till köp av sexuell tjänst

Hej, Kan jag dömmas för försök till köp av sexuell tjänst om följande har inträffat: Jag har endast besökt en lägenhet av ren nyfikenhet för att se hur tjejen ser ut och sedan gått från platsen efter 3 min utan att ha tagit med mig pengar eller överlämnat någon form av ersättning. Jag blir stoppad efter att ha lämnat lägenheten och hunnit gå ner några våningar innan polisen griper mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline. För försök till sexuell tjänst kan det ådömas ansvar, se brottsbalken 6:11, 6:15 samt 23:1. För att detta skall bli aktuellt krävs att utförandet av brottet påbörjats samt att det inte fullbordats. Enligt vad du beskriver är det givet att brottet inte har fullbordats. Det krävs uppsåt för att du skall hållas ansvarig. Varför du valt att besöka lägenheten samt varför köp av sexuell tjänst inte ägde rum i lägenheten blir emellertid en bevisfråga. Eftersom jag inte vet mer om bevisningen i fallet så är det omöjligt att svara på om du kan bli dömd på grund av det händelseförloppet som du beskrivit. Det är givetvis inte olagligt att besöka någon i deras lägenhet, varför polisen valde att stoppa dig vet jag inte. Brottsbalken finner du på https://lagen.nu/1962:700. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare