FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut17/08/2012

Vägservitut och underhållsskyldighet

Hej! Jag har en fråga ang ett servitut. Vi är två familjer som delar på en grusad utfart. Vi "äger" vägen och grannen har rättighet att bruka vägen. Kan vi kräva att våran granne är med och betalar för underhåll av vägen, tex för grus? Kan man häva ett Servitut? Tacksam för svar! Mvh.

Lawline svarar

Hej, kul att du kommit till oss för svar på din fråga. Angående underhåll i samband med servitut, är utgångspunkten att den tjänande fastigheten inte skall åläggas några positiva förpliktelser. Av 14 kap. 1 § 2 st. jordabalken framgår dock att ett servitut får förenas med underhållsskyldighet. Det går alltså att lägga till underhållsskyldighet i servitutet. Se; http://www.lagen.nu/1970:994#k14. Om en sådan klausul inte tagits med i servitutet åligger det alltså den som äger fastigheten att även stå för underhållet. Beträffande uppsägning av servitut är utgångspunkten att ingendera parter kan säga upp detta. I vissa fall kan dock ett servitut bli föremål för hävning enl JB 14:6-10 bl.a. om någon av fastigheterna åsidosatt sina skyldigheter. Vidare han servitut upphävas om det inte längre tjänar sitt syfte. Sammanfattningsvis kan dock sägas att det är sannolikt att det är ni i den ägande fastigheten som skall stå för underhållet, om inte annat framgår. Vad ni dock gör klokt i är att studera servitutet noggrant så ni inte missar något innehåll som kan visa sig vara betydelsefullt. Lycka till.
Lawline RådgivareRådgivare