FrågaSKATTERÄTTAvdrag16/08/2012

Makes rätt till ROT-avdrag då enbart en har lagfart på fastigheten?

Hej! När jag träffade min nuvarande fru så bodde hon reda i en villa och har således ensam lagfart. Fram till nu har det inte varit något problem men nu visar det sig att det är bara är hon som får göra ROT-avdrag och det begränsar ju våra möjligheter till detta avdrag. Frågan är om hur vi smartast/billigast ordnar med så att även jag får göra ROT-avdrag?

Lawline svarar

Hej, Det är korrekt uppfattat att det endast är ägaren till fastigheten som är berättigad till ROT-avdrag (se https://lagen.nu/1999:1229#K67P15S1). För att ni ska kunna utnyttja bådas rätt till ROT-avdrag krävs således att båda registreras som ägare till fastigheten. Detta sker enklast genom att din fru ger dig en andel av fastigheten, vilket är helt kostnadsfritt i och med att gåvoskatten är avskaffad. Därefter måste ni vända er till lantmäteriet för att ansöka om delad lagfart. Ansökningsavgift är 825 kronor och någon stämpelskatt utgår inte vid gåva. För mer detaljerad information klicka på följande länk för att komma till lantmäteriets guide. http://www.lantmateriet.se/upload/filer/fastigheter/inskrivning/faktablad/inskrivning_handledning.pdf Är det något annat du undrar över är det bara att återkomma med en ny fråga! Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare