FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut14/08/2012

Servitutsavtal och hävning av detsamma

När vi köpte vårat hus till en avstyckad tomt så ingick det ett servitut som fordonsinfart.Äganderätten är grannen som sålde vår fastighet.Nu har det blivit problem med grannen, som inte delar skötsel med oss sommar eller vintertid.Problemet började när ägarrättsinnehavaren av servitutet beställde plogning av parkering kommunen(privat?) vintertid inte åtgärdade efterkommande problem när grus på väg skyfflades över på vår tomt i flera tusen kilo.Grannen säger att detta är vårt grus, ej deras eftersom det är icke deras tomt. Vi köpte därför en snöslunga för 2 år sedan för att slippa alla problem med grannens tråkiga ursäkter samt dialoger. Nu vill vi gäna veta hur lag och förordning ligger till när dettta uppstår? vid

Lawline svarar

Hej, Så som jag uppfattat frågan är din fastighet belastad med ett servitut som innebär att grannfastigheten har rätt att utnyttja en infart som finns på din fastighet. Vidare så uppfattar jag det som att ägaren till grannfastigheten, enligt din uppfattning har misskött sin rätt enligt servitutsavtalet (d.v.s. bruka infarten). *Rättslig reglering* Frågor om servitut regleras bl.a. i jordabalkens 14:e Kap. Av 14 Kap 7 § framgår att i det fall den härskande fastighetens ägare (i ditt fall grannfastigheten) överskridit sin rätt eller åsidosatt sin skyldighet enligt servitutsavtalet så åligger det honom att återställa vad som rubbats eller fullgöra vad som eftersatts, samt ersätta uppkommen skada (se https://lagen.nu/1970:994#K14P7S1). Av 8 § samma kapitel följer också att det finns möjlighet att häva servitutsavtalet om de åtgärder som vidtagits enligt 7 § varit av väsentlig betydelse för den drabbade fastigheten (d.v.s. din fastighet). Hävning kan ske om den som är ansvarig för skadorna inte inom skälig tid åtgärdat dessa efter påminnelse från ägaren till den drabbade fastigheten. Den fastighetsägare som vill häva servitutet måste meddela den andre fastighetsägaren om detta utan oskäligt dröjsmål. Görs inte detta anses rätten till hävning förlorad. *Slutsats* Om du anser att grannfastigheten har missbrukat sin rätt enligt servitutet och inte heller verkar välvilligt inställd till att återställa skadorna/kompensera dig enligt 7 § har du möjlighet att underrätta honom om att du vill häva servitutsavtalet. Med reservation för att jag uppfattat frågan korrekt är min bedömning att grannfastighetens ägare, i och med underlåtenheten att ta hand om de stora mängder grus som han spridit på din fastighet, har missbrukat sin rätt enligt servitutet. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare