FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/08/2012

Bevisning vid försäkringsfall

Hej jag har nyligen lämnat in min dator pga sprickor i den och för att det hörs dåligt från högtalaren. Jag fick då ringa till det ställe där jag hade trygghetsavtal. De bad mig att beskriva skadorna och att sedan lämna in den till det butik som jag köpte den från. Nu har jag fått besked från försäkringsbolaget och de säger att de inte tänker stå för några kostnader då jag antagligen har sagt att jag inte vet hur skadan uppstod och att det är upp till mig att visa att skadan omfattas av försäkringen. De påstår att de i sin bedömning utgår från försäkringsvillkor som jag inte vet något om. Och de menar att för att skadan ska täckas av försäkringen ska den uppstått ”genom en plötslig och oförutsedd utifrån kommande händelse” eller genom internt fel efter att garanti/reklamation upphört. De menar att produkten har blivit utsatt för yttre åverkan vilket jag inte håller med om. De menar att jag inte har kunnat ge en bra förklaring på hur skadan har uppstått. Vad bör jag göra? Hur kan jag ta mig till väga? Har de rätt att göra så dvs att inte täcka skadorna?

Lawline svarar

Hej! Vad som täcks av din försäkring framgår av försäkringsvillkoren, vilket i ditt fall innebär att skadan ska ha uppkommit "genom en plötslig och oförutsedd utifrån kommande händelse" eller internt fel. Det framgår inte vad som lett till datorns skador, och det är inte säkert att du är berättigad till försäkringsersättning. Men för att försäkringsersättning ska betalas ut är det rimligt att försäkringsbolaget kräver att du i vart fall kan uppge på vilket sätt datorn har blivit skadad, så att en bedömning av om försäkringsvillkoren är uppfyllda kan göras. Det krävs nämligen att du som försäkringstagare ska göra mera antagligt att försäkringsfall föreligger än att så är fallet. Det bör i vart fall innebära att du kan avge en trovärdig förklaring till vad som lett till skadan. Annan bevisning (t.ex. vittnesmål eller fotografier) kan användas för att ytterligare styrka din sak. Mitt råd till dig är att återigen vända dig till ditt försäkringsbolag och tydligare beskriva vad det är som lett till skadorna på datorn. Om du har någon bevisning för att det gått till på det sättet så kan det även vara bra att presentera den. Lycka till.
Lawline RådgivareRådgivare