Norska rättsskällor

Hej! Jag skriver min C-uppsats i Offentlig rätt för tillfället, jag finner ingen referens till doktrinens stora vikt i det norska rättssystemet. Är detta något ni har kunskap inom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. I det norska rättssystemet brukar man vanligen tala om sju typer rättskällor (norsk. rettskildefaktorer). Denna kategorisering utarbetades av *Torstein Eckhoff* (Eckhoff, Rettskildelære, 1 uppl 1971) och är erkänd. Rättskällorna kan därmed listas som följer. 1. Lagtext, förordningar, föreskrifter etc. 2. Förarbeten 3. Rättspraxis 4. Andra myndigheters praxis 5. Sedvänja 6. Juridisk teori (d.v.s. juridisk doktrin) 7. Reella hänsyn (värderingar, ändamålsöverväganden etc.) Utifrån Torstein Eckhoffs kategorisering är det rimligt att anta att doktrinens rättskällevärde i det norska rättssystemet motsvarar vad som gäller i Sverige. Mitt råd är dock att du vänder dig till Eckhoffs bok (vilken naturligtvis finns i nyare upplaga med Jan Helgesen som medförfattare). Jag hoppas att du har fått viss vägledning i ditt sökande. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare