Innebörden av materiell rättssäkerhet

Hej Lawline! Jag har en fråga; Hur definieras den Materiella Rättssäkerheten i Sverige? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Rättssäkerhet brukar vanligen delas in i _formell_ rättsäkerhet och _materiell_ rättssäkerhet. Den formella rättssäkerheten har att göra med själva förfarandet (rättssystemet ska vara förutsägbart) medan den materiella rättssäkerheten ska garantera materiell rättvisa ur ett etiskt och moraliskt perspektiv. I Sverige är det i huvudsak *Aleksander Peczeniks teori* om materiell rättssäkerhet som används. Med materiell rättssäkerhet menar Peczenik att utöver det formella kravet på förutsebarhet så ska rättsliga avgöranden även motsvara andra etiska krav. Enligt Peczenik utgör det materiella rättssäkerhetsbegreppet den juridiska metodens övergripande mål. Det sistnämnda kan illustreras med ett avslutande exempel: I Nazityskland fanns lagstiftning som medgav förföljelse av judar. De tyska judarna kunde lätt förutse att de skulle komma att förföljas (det stod ju i lagen) men det är orimligt att tala om att det i Nazityskland rådde rättssäkerhet eftersom det är oetiskt att förfölja människor pga. religion, etnicitet, sexualitet etc. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare