FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut12/08/2012

Tolkning av avtal om servitut

Några fastigheter avser att ingå servitutavtal gällande en av fastigheternas brunn med tillhörande pumputrustning mm. Det gäller alltså vattentillgång och i avtalsutkastet står det att avtalet förfaller om brunnen sinar. Börjar avtalet gälla igen när vatten runnit till eller faller servitutavtalet efter detta?

Lawline svarar

Hej, Det finns inte något självklart svar på hur avtalet ska tolkas, utan det beror till stor del på parternas gemensamma avsikt med detsamma vid tidpunkten för upprättandet. I och med att servitutsavtalet ännu inte kommit till stånd är det därför av största vikt att ni utformar avtalet så att framtida konflikter om dess tolkning kan undvikas. Mitt råd är därför att närmare definiera hur avtalet ska tolkas för det fall vatten rinner till igen. Utan att vara insatt i hur vanligt det är att vatten rinner till igen till sinade brunnar menar jag att det är troligt att servitutet, så länge detta inte "dödats" genom antingen att en begäran om att så ska ske skickats till inskrivningsmyndigheten, eller att servitutet upphävts genom fastighetsreglering, fortfarande skulle anses giltigt om brunnen åter blev möjlig att leda vatten ifrån. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare