Egendomens fördelning på lotter samt jämkning

Jag är gift med en nigerian, han har UPT t,o,m jan 2012. Jag har ansökt om äktenskapsskillnad. Har han någon rätt till hälften av mitt bohag som jag hade innan vi träffades? Vad har han rätt till? Han har ej bott hos mig det senaste året.

Lawline svarar

Tack för din fråga. Svaret framgår delvis av äktenskapsbalken (1987:230). När ett äktenskap upplöses, ska makarnas egendom normalt fördelas mellan dem genom bodelning, 9 kap 1 § ÄktB. I bodelningen ingår normalt makens hela egendom, men annat kan följa av exempelvis testamente, gåva eller äktenskapsförord, 7 kap 1-2 §§ och 10 kap 1 §. Varje make får dock från bodelningen i skälig omfattning ta undan kläder och andra föremål som maken har uteslutande till sitt personliga bruk, liksom personliga presenter, 10 kap 2 §. Vad som återstår av makarnas giftorättsgods, sedan avdrag har gjorts för att skulderna skall täckas, skall läggas samman. Värdet därav skall därefter delas lika mellan makarna, 11 kap 3 §. Giftorättsgodset fördelas på lotter. Varje make har rätt att på sin lott i första hand få sin egendom eller den del av denna som den maken önskar, 11 kap 7 §. En make, vars giftorättsgods i värde överstiger den makens andel, har rätt att i stället för att lämna egendom till den andra maken betala motsvarande belopp i pengar. Om godtagbar säkerhet ställs för betalningen, kan maken få skäligt anstånd med denna, 11 kap 9 §. Hur mycket du får behålla beror alltså både på hur stora tillgångar och hur stora skulder ni har var. I den mån det med hänsyn särskilt till äktenskapets längd men även till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en make vid bodelning skall lämna egendom till den andra maken i den omfattning som följer av 11 kap., skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda maken får behålla mer av sitt giftorättsgods, 12 kap 1 §. För att sammanfatta: normalt ingår all makarnas egendom i bodelningen, men du får ta undan personliga saker. Tanken är att efter avdrag för skulder lägga ihop värdet av all er egendom och sedan dela det i två. Du har rätt att så långt möjligt få behålla dina egna saker. Om vi tänker oss att ni bara varit gifta i exempelvis två år, så kommer inte alls lika mycket av er egendom att ingå i bodelningen. Samma sak skulle gälla om det visar sig att, exempelvis din egendom är värd jättemycket och hans ingenting. Hur mycket som undantas från bodelningen i sådana fall är dock inte lagreglerat, utan framgår av de allmänna domstolarnas praxis. ÄktB hämtades från lagen.nu.
Lars BålmanRådgivare