Bör testamente eller äktenskapsförord upprättas?

Min sambo och jag ska gifta oss. Min pappa äger ett sommarställe som han vill att endast jag ska ärva när han dör (p g a att han vill att det ska vara kvar i familjen, och om jag skiljer mig så kommer jag inte ha råd att köpa ut maken utan i så fall bli tvungen att sälja sommarstället). Är det vi som ska skriva ett äktenskapsförord innan vi gifter oss om detta eller är det min pappa som ska skriva testamente om att jag ska ärva sommarstället som enskild egendom?

Lawline svarar

Hej, Egentligen har det nog inte så stor betydelse vilket av alternativen ni väljer, eftersom båda gör att sommarstället blir din enskilda egendom. Detta enligt äktenskapsbalkens 7 kap. 2 § 1 och 3 p. Det enklaste är nog emellertid att din pappa upprättar ett testamente, istället för att du och din blivande man skriver ett äktenskapsförord. Detta dels eftersom det fortfarande är din pappa som äger och förfogar över sommarstället för tillfället, dels för att det inte ska uppstå några tvivel om att det är du som har full rätt till sommarstället efter din pappas bortgång (om det till exempel finns fler arvtagare än du efter din pappa). Att tänka på vid upprättandet av testamentet är att testatorn (din pappa) tydligt uttrycker sin vilja. Det måste framgå att sommarstället ska ärvas av dig, med villkor att det ska vara din enskilda egendom. Dessutom måste testatorn skriva under testamentet under bevakning av två, samtidigt närvarande vittnen som också de ska skriva under handlingen. Testamentsvittnena får inte vara under 15 år och de får inte heller stå i nära släktskap till testatorn (se ärvdabalkens 10 kap. 1, 2 och 4 §§). Äktenskapsbalken hittas här: https://lagen.nu/1987:230 Ärvdabalken hittas här: https://lagen.nu/1958:637 Hoppas att detta kan vara till hjälp. Med vänlig hälsning
Elin SjörénRådgivare