Tvesala

Om jag tagit emot 2500kr för en vara jag aldrig skickat o sålt vidare den istället vad blir det för straff?? Kan jag neka trots jag inte har varan kvar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga. Det du beskriver i din fråga utgör så kallad tvesala (gammalt juristspråk) vilket innebär att en person säljer samma sak till två olika köpare. I ditt fall rör det sig inte om bedrägeri, vilket stadgas i Brottsbalk (https://lagen.nu/1962:700) 9 kap 1 §, eftersom du inte genom vilseledande förmått den första köparen att köpa varan. Rekvisiten för bedrägeri är helt enkelt inte uppfyllda. Däremot uppfyller ditt handlande rekvisiten i brottet olovligt förfogande som det stadgas om i Brottsbalk 10 kap 4 §. Detta eftersom du, när du säljer varan en andra gång, frånhänder den första köparen sin vara. Straffet för detta brott är böter eller fängelse i högst två år. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare