FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/08/2012

Bodelning vid äktenskapsskillnad

Hejsan! Jag är gift i 3 år, och nu ska jag skilja mig . Vi hade egna konto och inte gemensamma konto. Jag har sparat lite pengar i mitt konto , och nu vill jag låna pengar från banken och köpa en lägenhet för att kunna flytta härifrån . Om jag ska köpa lägenheten nu så måste vi dela lika sen? Eller måste jag skilja mig först och sen köpa lägenhet för att bli min egen lägenhet ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, En bodelning ska ske vid äktenbskapets upplösning och i den bodelningen ska som huvudregel all egendom som inte är enskild egendom, så kallat giftorättsgods, ingå (se https://lagen.nu/1987:230). Om du köper en lägenhet innan er skillsmässa ska denna alltså ingå i bodelningen om ni inte avtalar om att lägenheten ska vara din enskilda egendom. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare