Försäljning av andel i samägd fastighet

Jag är hälftenägare i en fastighet där den andra hälften av fastigheten har ägts av en annan person. Nu visar det sig att den andra hälftenägaren har sålt sin del till en tredje person. Min fråga är nu om man inte åtminstone måste upplysa mig som delägare i fastigheten innan en förljning sker eller åtminstone när köpet är genomfört? Finns det inte någon sådan 2upplysningsplikt"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Samäganderättslagen är tillämplig på frågor angående samägande av fastighet. I 2 § av samäganderättslagen sägs att "För förfogande över det samfällda godset _i dess helhet_ ... erfordras samtliga delägares samtycke..." Om man läser denna 2 § motsatsvis (e contrario) framkommer att en delägare får förfoga över sin _del_ i godset utan de andra delägarnas samtycke. Det står alltså varje delägare fritt att sälja sin andel i fastigheten utan övriga delägares samtycke. På så vis finns det alltså inte någon upplysningsplikt, som du frågar om. Om du anser att (det nya) samägandet inte fungerar får du istället ansöka om att fastigheten i sin helhet skall förvaltas av god man (3 § samäganderättslagen) eller i sin helhet utbjudas på offentlig auktion (6 § samäganderättslagen). Du kan även begära att fastigheten skall klyvas (11 kap. 1 § fastighetsbildningslagen och 7 § samäganderättslagen). Observera dock att samäganderättslagen är dispositiv (dvs. den kan avtalas bort). Om ni tidigare skrivit ett samäganderättsavtal eller dylikt gäller alltså avtalets bestämmelser framför lagens. Mvh Mattias Samäganderättslagen finns på https://lagen.nu/1904:48_s.1 Fastighetsbildningslagen finns på https://lagen.nu/1970:988
Lawline RådgivareRådgivare