FrågaSKATTERÄTTAvdrag06/08/2012

Husdelägares rätt till ROT-avdrag

Hej! Jag har just köpt ett fritidshus i Sverige (äger det till 100%), och då det är ett visst renoveringsbehov på det är jag intresserad av att använda mig av ROT-avdrag. Har dock läst på Skatteverkets hemsida att avdraget inte är giltigt om man inte är obegränsat skatteskyldig i Sverige, vilket jag inte är. Kan jag komma runt detta på något sätt? Kan en möjlighet vara att samäga (med proportionerna 99/1) med en person i Sverige, så att denna person kan använda ROT? Tacksam för svar, Lina

Lawline svarar

Hej och tack för din intressanta fråga. Gällande ROT-avdraget är just själva ägandet av huset samt huruvida ägaren/ägarna bor i bostaden. Ditt förslag att samäga, med proportionerna 99/1, bostaden borde vara fullt möjligt eftersom några trösklar gällande ägandet inte tycks finnas. Den andra personen har således rätt till ROT-avdrag uppgående till max 50 000 kronor även om denne bara äger en procent av bostaden. I syfte att vara 100 procent säkra rekommenderar jag er dock att kontakta Skatteverket för ett andra utlåtande. Observera också att din försäljning alternativt givande av en del av bostaden kan få övriga skatterättsliga effekter. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare