FrågaAVTALSRÄTTAvtal02/08/2012

Borgensåtagande vid hyresavtal

Hej! Min bror vill att jag ska gå i borgen för honom på en hyreslägenhet(han har en del skulder som gör att han inte får en lägenhet annars) tycker att borgensåtaganden är väl tufft och undrar om vi kan skriva ett eget "tillägg" där han ger mig tillåtelse att säga upp lägenheten om han inte betalar? Undrar också, ett borgensåtagande på en lägenhet kan väl inte"följa med" till en annan utan gäller väl för just denna? För då är det ju struntsamma. Villrådig storasyster som är tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Kortfattat kan man säga att om du går i borgen finns två olika sorters borgensåtagande som kan bli aktuellt. Det första är så kallad enkel borgen vilket innebär att du blir betalningsskyldig först när din bror inte har någon som helst möjlighet att betala. Den andra sorten är så kallad proprieborgen som också är vanligare. Då kan hyresgivaren välja att kräva dig på pengar direkt utan att först kräva din bror. I sådanna fall får du i sin tur en så kallad regressfordran med vilken du senare kan kräva din bror.(om det skulle bli aktuellt.) Vad gäller din fråga om själva borgensåtaganadet så tecknas det för ditt borgensåtagande för din bror och kan alltså inte föras över på någon annan person eller liknande. Vad gäller det tillägg du vill skriva om att få säga upp lägenheten bör det inte vara några problem då fri avtalsrätt gäller. Så länge du och din bror är överrens om vad som gäller borde du alltså kunna avtala detta med din bror. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare