Dödsboanmälan, fråga om det finns någon kvarlåtenskap att ärva.

Hej! Jag och mina två syskon är så kallade särkullsbarn. Vår far avled för 4 månader sedan, han var omgift och hade 3 barn i det äktenskapet. Nu undrar jag om inte vi särkullsbarn har rätt att få ut vår laglott efter vår far. Det har gjorts en dödsboanmälan istället för bouppteckning, och vi har bara fått beksedet att det inte fanns något att ärva. Måste vi verkligen lita på detta?

Lawline svarar

Hej hej! Kommunen har, eftersom en dödsboanmälan gjorts istället för en bouppteckning, uppskattat att er fars egendom inte räcker till mer än begravningskostnader och andra kostnader i samband med dödsfallet. I dessa fall finns i regel inte heller någonting kvar att fördela i arv. Om ni inte litar på den här uppskattningen kan ni som dödsbodelägare kräva att en bouppteckning ändå upprättas, men ni måste då vara beredda att ställa säkerhet för kostnaden för denna (20 kap. 8a § ÄB https://lagen.nu/1958:637#K20P8aS3). Finns det kvarlåtenskap utöver kostnaderna som uppstått i och med dödsfallet har ni rätt till er arvslott (en sjättedel var i ert fall), se 3 kap. 1 § första stycket, andra meningen ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1). Laglotten utgör häften av arvslotten och blir aktuell i de fall den avlidna t.ex. försökt göra någon av sina bröstarvingar arvslös genom testamente. Tack så mycket för din fråga, hoppas du blir nöjd med svaret!
Marina RönnquistRådgivare