FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/11/2006

Tolkning av testamente

Vad händer om testamenterad egendom ej finns kvar i den testamenterandes ägo när denne avlider? Upphör då denna del i testamentet att gälla?

Lawline svarar

Hej, Vid tolkning av testamenten är huvudregeln att man ska följa testators vilja (11:1 ÄB). Denna är dock inte alltid så lätt att bestämma, framförallt inte då testator avlidit. Det finns därför regler som ska vara till hjälp vid tolkningen. Av 11:4 ÄB framgår att om egendom som omfattas av en del av testamentet inte finns kvar i kvarlåtenskapen, ska denna del av testamentet vara utan verkan. Svaret på din fråga är alltså att testamentet i denna del upphör att gälla, såvida inte något annat följer av testamentets syfte. Vänligen, Karin Wittrup
Rådgivare