Rätt att upplösa ett äktenskap

Jag är gift och önskar skilja mig av olika orsaker - vi har ett gemensamt barn (handikappat, 3 år) - vi har äktenskapsförord - min fru vill inte skilja sig. Hur ska jag gå vidare då jag tyvärr inte ser någon annan utväg?

Lawline svarar

Hej, Enligt svensk lag har en make rätt att upplösa äktenskapet genom att ansöka om skilsmässa när hen vill, utan att behöva uppge några skäl för det. I vissa fall krävs dock en betänketid på minst 6 månader mellan ansökan om skilsmässa och dom om skilsmässa. Detta gäller när bara en av makarna vill skiljas, eller när någon av föräldrarna varaktigt bor med, och har vårdnaden om, ett eget barn under 16 år. Undantag gäller om makarna redan har levt skilda under minst två års tid. Av Din fråga verkar det som att betänketid kommer att krävas innan skilsmässan kan gå igenom. Det konkreta tillvägagångssättet för att få till stånd en skilsmässa går via tingsrätten. När båda makarna inte är överens måste den make som vill skiljas lämna in en stämningsansökan. Därefter påbörjas betänketiden, under vilken makarna kan välja om de vill leva skilda eller tillsammans. Efter betänketiden krävs ett nytt yrkande om skilsmässa, som kan framställas antingen muntligen inför tingsrätten eller skriftligen. Detta sista yrkande måste ske inom ett år från betänketidens början, annars förfaller talan om skilsmässa. Om denna procedur följts är domstolen skyldig att meddela dom om skilsmässa. Hoppas att denna information har varit till hjälp! Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare