Återkallelse av ett yrkande om äktenskapsskillnad

Hej. Jag och min make har skickat in en gemensam ansökan om äktenskapsskillnad. Strax efter att vi hade skickat in ansökan, hittar jag bevis för att han, sedan en längre tid tillbaka, har ett förhållande med en annan kvinna. Jag känner mig lurad till att skriva under den gemensamma ansökan då han inte var ärlig mot mig. Vi har 6 månaders betänketid pga gemensamma barn under 16 år. Kan jag ångra den gemensamma ansökan pga att han var oärlig, och hur gör jag om så är möjligt? Eller finns det andra alternativ?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Återkallelse av ett yrkande om äktenskapsskillnad finns stadgat i 14 kap. 11 § äktenskapsbalken. Där stadgas det att om en make återkallar ett yrkande om äktenskapsskillnad sedan en gemensam ansökan om äktenskapsskillnad har ingetts till domstolen eller sedan den makens yrkande om äktenskapsskillnad har delgetts den andra maken, ska yrkandet prövas om den andra maken yrkar det. Den andra maken ska underrättas om detta när återkallelsen skickas. Bestämmelsen innebär att även om den ena maken återkallar sin talan så har den andre maken rätt att fullfölja målet om äktenskapsskillnad. Det innebär att om du återkallar din talan så har din make ändå rätt att fullfölja målet om äktenskapsskillnad. Detta gäller oavsett om betänketid löper eller inte. Men om fullföljdsrätten inte utövas avskrivs målet. Då får återkallelsen sin avsedda verkan. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare