FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/07/2012

Bodelning - makes skuld

Hej Först vill jag tacka för en fantastiskt bra sajt och koncept. Uppskattas av oss som är intresserade av juridik och som har frågor. Min frågor i korthet. Jag ämnar gifta mig och vi tänker skriva ett äktenskapsförord då jag har klart mycket större tillgångar än min kommande fru har. Hon har emellertid en del skulder bl a studieskulder som hon tagit innan vi träffades. 1) Vid eventuell bodelning, blir jag ansvarig att betala (del av) hennes studieskulder(skuldtäckning)trots att mesta tillgångarna är min enskilda egendom (del av äktenskapsförord)? 2)Kan man reglera detta på något sätt att hennes studieskulder skall förbli personliga eller kommer man inte runt detta så att jag åker på att betala del av hennes skulder? 3) Mycket av mina tillgångar har även en skuldsida bl a hus, kvittas i så fall dessa skulder mot ovan nämnda studieskulder trots av dom är del av äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej! Tack för visad uppskattning! Bestämmelserna om bodelning finns i äktenskapsbalkens nionde kapitel. När man gifter sig blir makarnas tillgångar giftorättsgods, om de inte genom avtal blivit till enskild egendom. Det som är enskild egendom kommer inte att ingå i bodelningen. Vidare svarar var make för sin egen skuld. Det innebär att du inte är skyldig att med dina tillgångar täcka hennes skulder, oavsett om det är giftorättsgods eller enskild egendom. Dock, om ni varaktigt bor ihop och det blir en utmätning för ena makens skuld, så utgår kronofogden från att all lös egendom i bostaden tillhör den skuldsatta maken. Då blir det viktigt att med kvitton etc. bevisa att ni har samäganderätt till tillgångarna. Kronofogden utmäter då endast den skuldsatta makens andel av tillgången. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare