Preskriptionstid

Hej! Jag undrar vad straffet blir för att ta ut en släktings vapen ur deras vapenskåp utan deras vetskap. Vad är preskriberingstiden för detta brott. Dvs hur länge efteråt kan straff utdömas för det? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Reglerna om preskription finns i 35 kap. brottsbalken (BrB). Preskriptionstiden är bestämd till olika antal år beroende på det straff som högst kan följa på brottet. För stöld enligt 8 kap. 1 § BrB, där fängelse kan dömas till högst två år, är preskriptionstiden fem år enligt 35 kap. 1 § 2 punkten BrB. För grov stöld enligt 8 kap. 4 § BrB, där fängelse kan dömas till lägst sex månader och högst sex år, är preskriptionstiden tio år enligt 35 kap. 1 § 3 punkten BrB. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare