FrågaEKONOMIÖvrigt27/07/2012

Proprieborgen - bostadsrättsförening

Hej jag har tillsammans med en annan gått i borgen för en person i en bostadsrättsförening för att denne skulle kunna köpa bostadsrätten. Det är en proprieborgen och avtalet har löpt sedan 2006. Om personen säljer bostadsrätten och flyttar annuleras per automatik borgen åtagandet, eller måste det sägas upp. Är det rätt av bostadsrättsföreningen att ens begära en proprieborgen? Om inkomsterna för personen har förändras kan man begära att bostadsrättsföreningen gör en ny prövning? tacksam för svar hälsningar elsa

Lawline svarar

Hej! Du har tillsammans med någon annan gått i borgen för en person, och det gäller en proprieborgen. Detta innebär att ni svarar för hela skulden som om den vore er egna. Borgenären kan alltså rikta direkt ansvar mot någon av er för hela skulden. Reglerna om borgen hittar du i Handelsbalkens tionde kapitel. Där framgår att ett borgensåtagande förfaller när huvudförpliktelsen är betald, eller när den annars upphör. Huvudförpliktelsen är i ditt fall betalningarna till borgenären från personen du gått i borgen för. Då denna säljer bostaden, upphör den förpliktelsen, då hennes betalningsansvar upphör och den nya ägaren står för det ansvaret. Bostadsrättsföreningen har rätt att kräva att någon går i borgen för gäldenärens säkerhet, det är rätt vanligt nuförtiden. Ett borgensåtagande kan inte sägas upp. Dock kan du bli fri från ditt borgensåtagande om personen du gått i borgen för kan erbjuda bostadsrättsföreningen en säkerhet eller en ny borgensman som föreningen godkänner. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare