Kan arvtagare av fastighet hållas ansvarig för avhjälpande av föreningsskada?

Hej! Vi är tre syskon, föräldrar gifta, lever. Vår far är såväl tidigare verksamhetsutövare som nuvarande fasgtighetsägare till en mindre industrifastighet som ev.måste miljösaneras.Enl.miljöbalken 10kap3§ medföljer ICKE fast.ägaransvar för avhjälpande av föroreningsskada vid förvärv av förorenad fastighet gm ARV-rätt så? Kan myndighet "beslagta" tillgångar i hans (framtida) dödsbo dvs vårt arv? Skillnad om vi ärver som enskild egendom? Hur blir det om mor avlider först?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Om det inte finns någon verksamhetsutövare som kan utföra eller bekosta det avhjälpande av en föroreningsskada som ska ske enligt 10 kap. miljöbalken (MB) är, jämlikt 10 kap. 3 § första stycket MB, var och en som förvärvat fastigheten ansvarig. Detta under förutsättning att förvärvaren vid tidpunkten för förvärvet kände till den ifrågavarande föroreningen eller då borde ha upptäckt den. En förvärvare som inte varit verksamhetsutövare i den mening som avses i 10 kap. 2 § MB kan alltså bli ansvarig att avhjälpa en föroreningsskada under de förutsättningar som angetts tidigare. I 10 kap. 3 § fjärde stycket återfinns en uttömmande uppräkning vad som anses som förvärv vid tillämpning av 10 kap. 3 §. Ett s.k. universellt fång genom arv uppräknas inte, och den eller de som bekommit äganderätten till en förorenad fastighet genom arv har alltså inte förvärvat densamma i den mening som avses i paragrafen och är således inte ansvariga att avhjälpa en eventuell föroreningsskada på fastigheten, även om arvtagaren/arvtagarna visste om föroreningen. Härvid spelar det ingen roll om fastigheten ärvs som enskild egendom eller inte; detta har enbart betydelse vid en eventuell framtida bodelning mellan arvtagaren och dennes make. Skulle någon, några eller alla av syskonen ärva den av er far ägda industrifastigheten kommer ni alltså inte att kunna hållas ansvariga för avhjälpande av föroreningsskador på fastigheten. Det spelar heller, som sagt, ingen roll om fastigheten skulle ärvas som enskild egendom. Eftersom det är er far, och inte er mor, som äger industrifastigheten och som, enligt frågan, är verksamhetsutövare, kommer er far även vid en eventuell bortgång av er mor att vara verksamhetsutövare och därmed vara ansvarig för avhjälpande av eventuella föroreningsskador. Någon myndighet kan inte ”beslagta” fastigheten enbart på den grunden att någon inte kan hållas ansvarig för avhjälpandet av eventuella föroreningsskador. Däremot finns det inget som hindrar att fastigheten genom Kronofogdens försorg säljs på exekutiv auktion, om någon inteckningsskuld finns i fastigheten. Om detta vet jag inget. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare