FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/11/2006

Särkullbarn och testamente

Min mor har en kusin som äger en ö och hon har nu fått cancer och vill att mamma ska få denna ö. Problemet är att min mammas kusin har varit gift och hennes man och hon har barn i ett tidigare förhållande, han är nu död. Innan han dog skrev dem ett testamente där det står att hans söner ska få ön när min mammas kusin dör, kan man komma runt det gamla testamentet genom att skriva ett gåvobrev eller gäller inte det?

Lawline svarar

Hej, Vid dödsfall finns det i ärvdabalken regler om hur arvet ska fördelas. Först i arvsordningen står bröstarvingar, dvs. arvingar i rakt nedstigande led. Kusiner har ingen legal arvsrätt. (2 kap ÄB). Den legala arvsrätten kan sättas åt sidan med testamente. Detta upprättas av en person för sin egendom. Oavsett vad som står i testamentet har bröstarvingar alltid rätt till sin laglott, dvs. hälften av arvslotten. (7, 9 kap ÄB). Kusinens mans barn har alltså ingen legal arvsrätt efter kusinen, men däremot efter sin far. Vid faderns död gjordes en bodelning mellan honom och kusinen, och antingen ärvde mannens barn (särkullbarnen) direkt sin far, eller så ärvde kusinen honom, och särkullbarnen har rätt att få ut sin del av arvet vid kusinens död. Om det är kusinen som äger ön ifråga har hon rätt att ändra sitt testamente så att ön istället ska tillfalla din mor. Det förutsatt att kusinen inte har några bröstarvingar att ta hänsyn till. Om en del av ön är ett arv efter maken, har dock inte kusinen rätt att testamentera bort denna del, utan den ska vid kusinens död tillfalla makens bröstarvingar, dvs. särkullbarnen. (3:2, 9 ÄB) Sammanfattningsvis kan alltså kusinen inte testamentera bort ett arv efter sin make som makens barn har rätt till. Annan egendom har hon rätt att ge till vem hon vill. Om hon ger bort egendom under livstid, som egentligen omfattas av testamentet, råder jag henne att samtidigt ändra sitt testamente. Det kan nämligen annars uppstå tolkningsproblem. Ärvdabalken finner du http://www.lagen.nu/1958:637 Vänligen,
Rådgivare