FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/07/2012

Hur bevisas brott när ord står mot ord?

Hej, min pojkvän körde nyligen på en 50-väg och ska köra rakt i en korsning. Han har grönt men sedan kommer en bil plötsligt från vänster och han får väja, kör upp på trotoarkanten och får punktering på både högra däcken. Mannen som kom från vänster hävdar att han hade grönt medan min pojkvän hävdar likaså att han hade grönt. I dessa trafikskadebrott där det är ord mot ord, hur bevisar man vem som begått ett brott?

Lawline svarar

Hej, Hur bevisningen läggs upp varierar från fall till fall och det är svårt att säga något generellt för hur ett visst brott bevisas. I det här fallet verkar det som att i vart fall en av bilförarna kört mot rött alternativt att det kanske var något fel på trafikljusen som gjorde att båda visade grönt. Om åklagaren väljer att väcka åtal för något trafikbrott kommer denne rimligtvis kolla på aktuella vittnen, förarnas versioner om vad som hänt och kanske teknisk data/analys från de aktuella rödljusen för att avgöra mot vem/vilka åtal bör väckas. Det är sedan domstolen som värderar bevisningen som läggs fram i målet och avgör vad som är bevisat. Om din pojkvän t ex. vill ha skadestånd för de skador han anser att den andre bilföraren orsakat är det samma sak där. Det är domstolen som kommer att bevisvärdera de olika versionerna av vad som hänt samt annan bevisning som finns att tillgå. Vad domstolen skulle komma fram till och hur ni övertygar domstolen kan jag inte ge något klart svar på. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare