FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/07/2012

Avtals giltighet vid tvång

Hej, jag lånade en summa på 8000 kr av en kompis, men efter det började han kräva med och började tjata på mig och han skrev ihop ett kladd papper, där inga vittnen var med bara jag och han. Jag skrev under, det gjorde jag men jag kände mig tvingad till det. I detta kladd papper så kräver han mycket mera än lånebeloppet plus en massa andra saker. Kan han göra så? Är kontraktet giltigt då?

Lawline svarar

Hej, Och tack för att du kontaktar oss på Lawline. I avtalslagens tredje kapitel stadgas olika möjligheter till att ogiltigförklara en rättshandling, se http://www.lagen.nu/1915:218#K3. I 28-29 § stadgas ogiltighet pga tvång. Du skriver att du kände dig tvingad till att skriva under - men för att tvång ska vara aktuellt så krävs att tvånget är s.k. rättsstridigt. Det innebär att ex. utpressning eller olaga hot måste föreligga för att ogiltighet kan aktualiseras. Att man endast känner sig tvingad är inte tillräckligt för att 28-29 § ska få någon verkan. Ett annat försök att ogiltigförklara avtalet är att använda sig av den s.k. generalklausulen, som återfinns i avtalslagens 36 §. Paragrafen ger utrymme till att jämka ett avtalsvillkor, som är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Beroende på vad som står i erat kladdpapper och vad din kompis kräver av dig, så skulle det möjligtvis kunna vara aktuellt att försöka sig på att jämka avtalet genom den ovan nämnda generalklausulen. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare