Strikt ansvar vid hundbett

Hej. Vems försäkring gäller om mitt barn som jag har delad vårdnad av med mamman blir biten av mammans hund under barnets vistelse hos mamman. Gäller det strikta ansvaret för hundägaren (mamman) även om det är hennes eget barn

Lawline svarar

Hej Håkan och tack för din fråga! Alla hundägare har ett strikt ansvar vilket innebär att man som ägare ansvarar för all den skada som ens egen hund orsakar. Detta regleras i 19§ (https://lagen.nu/2007:1150). Mamman har alltså som ägare en skyldighet att ersätta skadan som har uppkommit. Eftersom detta är en intern angelägenhet antar jag att skadestånd inte är en lämplig åtgärd. Jag rekommenderar att du kontaktar mamman och ber henne kontakta sitt försäkringsbolag. Antagligen kommer mammans försäkring täcka eventuella skador och ersättningen för vård. Med vänlig hälsning,
Angelica RigbornRådgivare