FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis09/07/2012

Huvudbonad på passfoto

Då jag snart skall flyga utomlands är det i sin ordning att jag införskaffar mig ett pass vilket för mig skapar vissa problem på grund av min livsåskådning. Då mina religiösa åsikter erhåller restriktioner angående att visa skalpen på formella identitetshandlingar. I Pastafarins heliga texter beskrivs det tydligt och klart att jag av religiösa skäl skall bära ett durkslag på huvudet på en formell identitetshandling. Då jag senare i veckan tar mig ner till polishuset för att ta passfotot kommer då mina religiösa åsikter bli tvungna att ställas åt sidan eller skyddar Europakonventionen, artikel 9 i detta fall? Tack på förhand mvh. Jonas Nylander

Lawline svarar

Hej! Som du säkert vet har din broder inom Pastafarin, österrikaren Niko Alm, vunnit en seger i österrikisk domstol vilken tillerkänt honom rätten att bära ett durkslag som huvudbonad på sitt passfoto (http://www.dn.se/nyheter/varlden/durkslag-pa-huvudet-godkanns-av-religiosa-skal). Om du, här i Sverige, kommer ha samma framgång är en annan fråga. På polisens hemsida finns bilder som väl demonstrerar hur en person får respektive inte får se ut på ett passfoto (http://www.polis.ax/poliisi/aland/home.nsf/pages/FE0547A881822669C22576EF003A3EFB). Huvudregeln synes vara att hela ansiktet måste synas så du får skjuta bak ditt burkslag lite så det inte täcker för mycket av ditt ansikte på fotot. Att observera är att artikel 9 i den så kallade Europekonventionen inte är en absolut rättighet utan kan inskränkas vilket framgår av artikelns andra stycke. Det är möjligt att resonera att det är nödvändigt med hänsyn till den allmänna säkerheten att tvinga dig att avstå från att bära durkslaget på huvudet. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare