Verkställighet av utländska administrativa avgifter

Hej var i Danmark och fick en sk "kontrollavgift" p g a avsaknad utav P- skiva. Detta har jag kunnat läsa i en artikel P4 Malmö, men den är ifrån 2006. "Inga avtal över gränserna Just administrativa avgifter går inte att driva in utomlands, eftersom det saknas avtal mellan länderna om det, konstaterar Frank Waltersson, jurist på skatteavdelningen på finansdepartementet. Parkering Köpenhamn kan alltså inte få hjälp av svenska kronofogdemyndigheten att driva in parkeringsskulden." Jag undrar vad är det som gäller ?

Lawline svarar

För att utländska beslut och domar ska kunna erkännas och verkställas i Sverige krävs rättsligt stöd. Det uttalande du nämner innebär att något sådant stöd inte fanns 2006 och min utredning har inte lett till att jag sett tecken på att denna situation ändrats. Hade du istället för en "kontrollavgift" ålagts böter hade dessa varit verkställbara i Sverige, men just för administrativa sanktioner tycks stöd för verkställighet saknas. Därmed blir min slutsats att Danmark inte heller i nuläget kan ta hjälp av kronofogdemyndigheten för att driva in avgiften i Sverige.
Lawline RådgivareRådgivare