Vad gäller vid arv då det finns särkullbarn?

Hej Jag är sambo med en kille som har barn sen innan, jag har inga egna barn än och det är min sambo som står på huset, om något skulle hända min sambo innan barnet är myndig har hans mamma rätt att ta huset från mig eller hur funkar det då? Sen undrar jag helt hypotetiskt, om han och jag skulle gifta oss, skaffa barn och köpa ett hus tillsammans och han skulle gå bort, går det då att på något sätt skriva papper så att hans barn ärver samtidigt som våra gemensamma? Alltså efter att jag dött? Eller han har rätt att plocka ut sitt direkt?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Om din sambo skulle avlida har barnet rätt att ärva minst hälften av sin fars tillgångar, eftersom detta utgör laglotten. Detta framgår av Ärvdabalken (ÄB) 2 kap 1 § samt 7 kap 1 §. Sambor har till skillnad från makar ingen arvsrätt, (jfr sambolagen med Äktenskapsbalken). Sambors gemensamma bostad och bohag ingår i bodelning, som sker då ena sambon avlidit, se sambolagen 3 §. Hur bodelningen går till framgår av 8-21 §§. Kortfattat går det till så att tillgångar minus skulder läggs samman och fördelas på lika andelar. Detta innebär alltså att din sambos barn i princip ärver hälften av den gemensamma bostaden samt bohaget. Enligt sambolagen 16 § har dock den sambo som bäst behöver bostaden, rätt att få den på sin lott. Värdet på bostaden avräknas då på den övertagande sambons lott, vilket innebär att du kan behöva "köpa ut" din sambos del ur huset för att få bo kvar. Detta framgår av sambolagen 16-17 §§. Om du och din sambo gifter er, har du som efterlevande make rätt till kvarlåtenskapen i händelse av hans död. Detta framgår av ÄB 3 kap 1 §. Särkullbarnet (din sambos son) har dock fortfarande rätt att få ut sin laglott direkt efter sin fars död enligt ÄB 3 kap 2 §. Särkullbarnet kan dock välja att avstå sin laglott till förmån för den efterlevande maken enligt ÄB 3 kap 9 §. Han har då rätt att få ut sin andel när den efterlevande maken dör, vilket framgår av ÄB 3 kap 2 §. Ovan nämnda lagar hittar du här: Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637 Äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230 Sambolagen: https://lagen.nu/2003:376 Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare