FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/06/2012

Förnekande av muntligt avtal.

Hej. Min pappa har en firma där han röjer mm åt andra. För ett tag sen band han och en annan man ett avtal om att pappa skulle röja. När pappa hade gjort detta klart så skickar han räkning. Då får han tillbaka att det inte har funnits ngt avtal och att han inte tänker betala. Men när pappa prata med han så vill han att pappa ska sänka priset. Vad gör man nu? På papper skriver den mannen att inget avtal finns men öga mot öga vill han få ner priset?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Frågor som rör avtal regleras i avtalslagen (AvtL), se https://lagen.nu/1915:218. Ett giltigt avtal anses ingått när någon har avgivit ett anbud som motparten har svarat på med en accept. Huvudregeln i svensk rätt är att avtal ska hållas (pacta sunt servanda), oavsett om avtalet har ingåtts muntligen eller skriftligen. När ett avtal inte har dokumenterats skriftligt är det tyvärr ofta svårt att bevisa vad som har bestämts. Din pappas motpart begår ett avtalsbrott när han inte betalar, men bevissvårigheter gör att det kan vara svårt att utkräva pengarna på rättslig väg. Det är svårt för mig att avgöra vad ni har för bevisläge men mitt råd till er är att noga tänka igenom saken innan ni startar en eventuell process mot motparten - detta på grund av att en process kostar mycket pengar att driva, pengar som går förlorade om bevisningen inte håller. Det är självklart väldigt tråkigt när sådant här händer men om motparten även fortsatt förnekar att avtal ingåtts kan det i ett sådant här läge - förutsatt att ni inte har stark bevisning - eventuellt vara vettigt att försöka komma överens om en lägre ersättning så att din pappa får ut i alla fall någonting. I fortsättningen bör din pappa vara nog med att upprätta skriftliga avtal i liknande situationer. Hoppas att det löser sig för er och att din pappa får sina pengar. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare