FrågaFAMILJERÄTTFaderskap30/06/2012

Faderskapstalan genom socialnämnden

Hej! Jag fick nyss barn med en kille som bor på ett stödboende och har gått på maria ungdom för att han drack för mycke. Han umgås med en kompis som röker på väldigt ofta och har har ett hemskt humör mot mig och säger väldigt dumma saker. Va kan han göra om jag inte bekräftar faderskapsintyget? kan han gå till domstol om delad vårdad fast de inte står på papper att han är pappan?

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. Om du inte medverkar till en faderskapsbekräftelse kan pappan till ditt barn försöka få faderskapet fastställt genom dom. Pappan till ditt barn kan inte föra talan själv i målet men det han kan göra är att vända sig till socialnämnden och få den att väcka talan. Socialnämnden är skyldig att utreda vem som är pappa till ett barn enligt 2 kapitlet 1 § föräldrabalken och kan ta till DNA-undersökning om det krävs. Svaret på din fråga blir alltså att om pappan till ditt barn vill ha faderskapet fastställt är det också troligt att det blir så. Vänliga hälsningar, Sofia Linder Länk till föräldrabalken: https://lagen.nu/1949:381.
Sofia LinderRådgivare