FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/06/2012

Eventuellt avtalsbrott

Hejsan Jag hittade en bil på blocket som jag ville köpa. Vi kom överens om att skulle köpa bilen för 89 000 kr och att han skulle leverera bilen till mig då jag bor ca 40 mil därifrån. Han fick även en handpenning på 5000 kr för att hålla kvar bilen då jag behövde några dagar för att gå till banken och ordna med finansiering. Nu ringer han och säger att han har fått två nya erbjudanden och att om jag vill ha bilen så måste jag åka ner igen och hämta den. Jag har sms historik på allt detta jag har skrvit dvs då han accepterar mitt bud. Kan jag få rätt på något sätt?

Lawline svarar

Hej! Om det har gått till precis så som du skriver så har du och säljaren ingått ett giltigt avtal med innebörden att du ska få köpa bilen för det angivna priset och att säljaren ska leverera bilen hem till dig. Avtal ska hållas. Att säljaren efter avtalsslutet fått ett för honom mer fördelaktigt anbud påverkar inte denna skyldighet. Om säljaren nu ställer upp ytterligare krav för att du ska få köpa bilen (exv. att du måste hämta bilen själv) så begår denne därför avtalsbrott. Om du väljer att inleda en juridisk process i form av en fullgörelsetalan, dvs. att du stämmer säljaren och kräver att han ska fullgöra sin del av det avtal du beskriver i din fråga så finns det en möjlighet att du får rätt. Processen kommer att kretsa kring bevisfrågan, så det är bra att du har sparat hela sms-konversationen och eventuella kontoutdrag. Vänliga hälsningar
Malin AxelssonRådgivare