FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/06/2012

Avtal mellan näringsidkare

Hej! Ett företag (Företag A) anlitar ett byggföretag (Företag B) för att bygga en helt ny fabrik (på tom mark). Cirka 1 år efter invigningen upptäcker Företag A sprickor i kaklet på en toalett. Företag A kontaktar genast Företag B som hävdar att Företag A måste ha snålat med värmen och att det är förklaringen till sprickorna. Företag A tror inte att det är hela sanningen och misstänker fuskbygge. Vem har bevisbördan? Vad finns det för lagar runt detta? Om vi tänker oss att en vanlig konsument anlitade ett byggföretag och kaklet började spricka i badrummet och samma konflikt inträffar, vad gäller då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I svensk rätt finns det inte någon lag som reglerar köp av tjänster mellan näringsidkare. Tanken är att avtalsfrihet skall råda mellan parterna. Det är den som påstår att ett avtalsbrott föreligger som har bevisbördan. I konsument och näringsidkar förhållanden är konsumenttjänstlagen (Ktjl) tillämplig. Enligt 4 § Ktjl skall arbetet utföras fackmässigt. Ett fel anses föreligga om arbetet inte är fackmässigt utfört. Enligt 17 § Ktjl skall konsumenten reklamera felet till näringsidkaren inom skälig tid från att felets märkts eller borde ha märkts. Skälig tid anses alltid vara 2 månader från att felets upptäckts. Din fråga är alltså helt beroende av vad som avtalats företagen emellan. Eventuellt kan man söka vägledning av Köplagen trots att denna lag reglerar köp av lös egendom. Vidare är ett råd att se över gällande branshpraxis. Om ett avtalsvillkor skulle vara oskäligt kan det jämkas med hjälp av 36 § Avtalslagen. Här hittar du ovan nämda lagar, Konsumenttjänstlagen: https://lagen.nu/1985:716 Köplagen: https://lagen.nu/1990:931 Avtalslagen: https://lagen.nu/1915:218 Lycka till! Vänligen,
Linnea HedmanRådgivare