FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/06/2012

Villkor i avtal

Hej, Jag har nyligen införskaffat ett gymkort för att prova på en anläggning. Trivdes inte alls då jag diskriminerades av andra medlemmar på samma gym och ville inte fortsätta att träna alls vid anläggningen. Jag har vid köp av mitt kort inte fått någon information kring att jag ingick i ett avtal som var bindande i 12mån vilket de berättar i efterhand när jag ifrågasatt en faktura jag fått hemskickad. Vad gör jag? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Dina rättigheter i denna situation är helt beroende av vad som avtalats när du köpte ditt gymkort. I Sverige har vi en princip om att avtal skall hållas (pacta sunt servanda) således är båda parterna bundna av villkoren i avtalet, detta framfår av 1 § Avtalslagen. Om någon bryter mot villkoren begår denne ett avtalsbrott. Det är inte möjligt att lägga till villkor i avtalet i efterhand om du inte godkänt det. Om ni ingått ett skriftligt avtal är mitt råd att du noga läsa igenom dess villkor. På så vis ser du om du mot förmodan accepterat ett villkor om en 12 månaders bildningstid. Om inte har du bevisläget till din fördel och kan hänvisa till avtalet. Om ni enbart har ingått ett muntligt avtal gäller samma principer. Det är den som påstår att avtal har ingåtts som har bevisbördan. Gymmet måste alltså kunna bevisa att de givit dig denna information innan avtalet slutits, vilket kan vara svårt att bevisa. Här hittar du avtalslagen: https://lagen.nu/1915:218 Lycka till! Vänligen,
Linnea HedmanRådgivare