FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/10/2006

Underhållsskyldighet under betänketid?

Hej, Jag har till min fru betalat ut underhållsbidrag (till henne ej till barn) under betänketiden som löpte på skilsmässan trots att vi inte bodde ihop då. Vad jag förstår nu behövde jag endast gjort det om vi bodde ihop vilket vi inte gjorde. Kan jag kräva dessa pengar tillbaka?

Lawline svarar

Hej, Enligt Äktenskapsbalken 6:2 § så skall make, om dennes make ej klarar av sin egen försörjning, skjuta till de pengar som behövs. Enligt 7 § i samma kapitel anges vidare att om makarna inte bor varaktigt tillsammans (tex vid betänketid), så skall makes underhållsskyldighet fullgöras till den andra maken. Därmed gjorde du alltså rätt som betalade ut underhållet även om ni inte bodde ihop (förutsatt att rätt till sådant förelåg till att börja med). Så under förutsättning att jag förstått din situation rätt så har du gjort precis det som lagen föreskriver, och kan därmed inte kräva att få pengarna tillbaka. Vänligen
Carl Johan ZimdahlRådgivare