Rätt till reklamation?

Hej Jag köpte en jacka med skinnärmar i lammskin för en vecka sedan från butiken Zara. När jag använde den märkte jag dock att den luktade fruktansvärt och att doften satte sig på huden. Efter att jag använt den är jag tvungen att tvätta huden med tvål för att få bort doften. När jag gick tillbaka till butiken luktade jag på andra jackor av samma modell och de luktar inte alls på samma sätt. Butiksmanagern avfärdade dock reklamation av jackan eftersom jag redan använt den. I konsumentköplagen 16§ står det att varan skall anses felaktig om den avviker från vad köparen kunnat förutsätta, å andra sidan skall varan inte anses felaktig om jag märkt doften när jag köpte jackan, vilket jag inte gjorde. Har jag rätt att reklamera jackan eller får jag helt enkelt "skylla mig själv" att jag inte märkte doften vid köpet? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej Sarah, tack för din fråga! Eftersom doften av jackan har visat sig inom sex månader från det att du köpte jackan ligger det på säljaren (Zara i detta fall) att visa att felet inte funnits vid köpet.(Du har rätt som anser att jackan är felaktig då den avviker från vad du som köpare kunnat förutsätta) Enligt 20a§ Konsumentköplagen ska emellertid ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades anses (presumeras) ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Bestämmelsen i 20 a § utgör således en regel om annan fördelning av bevisbördan än vad som följer av normalfallet. Doften på jackan borde utgöra ett sådant ursprungligt fel som Zara ansvarar för, då felet är av väsentlig betydelse för dig som konsument. Du borde därför ha rätt till att häva köpet (eller få en ny jacka). Du skulle kunna gå tillbaka till butiken och prata med dem igen annars kan du vända dig till allmänna reklamationsnämnden. Med vänlig hälsning,
Angelica RigbornRådgivare