Parkerat på min parkeringsplats

Hej! Jag hyr en parkeringsplats av hyresvärden till min hyresrätt. Allt som oftast händer det att någon har parkerat sin bil på den plats jag hyr. Går det att utfärda en "p-bot" eller kontrollavgift och isåfall vem skall göra det? Vad krävs för att en kontrollavgift skall få utfärdas i form av skyltning osv.?

Lawline svarar

Hejsan! Nej, det går tyvärr inte att utfärda en kontrollavgift. Du har däremot möjlighet att få bilen flyttad. Det är dock inte polisens uppgift att flytta fordon från privat parkering. Du kan göra en polisanmälan för så kallat egenmäktigt förfarande. (se 8 kap. 8 § Brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700#K8P8S1) Andra myndigheter har rätt att flytta bilen, men då krävs att du gjort en polisanmälan. MVH
Lawline RådgivareRådgivare