Straffrättslig påföljd vid olovligt förfogande av pengar som satts in på ett konto?

Antag följande: X sätter av misstag in 50 000 kr på ett bolags plusgirokonto. Efter några månader tar bolagets VD, dvs. bolagets ställföreträdare, ut beloppet trots att han förstod att beloppet felaktigt satts in på bolagets konto. Hur ska man bedömma denna situation ur ett straffrättsligt perspektiv? Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Principen om condictio indebiti innebär att en misstagsbetalning som huvudregel skall betalas tillbaka till avsändaren. Principen finns inte reglerad i svensk lag men har vunnit stöd i praxis. Om mottagaren mottagit pengarna i god tro och inrättat sig efter betalningen, med andra ord förbrukat dem, kan det dock vara så att avsändaren förlorar sin rätt till återkrav. Också hur lång tid som har förflutit sedan inbetalningen spelar viss roll, likaså om misstagsinbetalaren är näringsidkare eller privatperson. I ditt fall säger du att bolagets ställföreträdare känner till att beloppet inte tillhör bolaget. Det borde i sådana fall utesluta god tro och innebära att avsändare har rätt att få pengarna tillbaka. Ur ett straffrättsligt perspektiv skulle det ev. kunna bli aktuellt att döma för olovligt förfogande (https://lagen.nu/1962:700#K10P4S1). Detta kan innebära dels påföljd, dels att X kan föra skadeståndstalan i samband med brottmålstalan. Hoppas det var svar på din fråga! Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare