Undandräkt samt frågan om när offentlig försvarare förordnas

Hej. Jag har blivit polisanmäld för att jag stulit 500 kr då jag har suttit i kassan och jobbat på ica. Vad kommer jag få för straff? jag är 19 och ostraffad, min inkomst är väldigt liten då jag bara jobabr vid behov vad kan jag göra för att inte få hem brev från polisen? Eftersom att mina föräldrar kommer att kasta ut mig från huset då.. och jag har ingenstans att ta vägen.. Jag har ingen att prata med, vart kan jag få stöd? Och vad blir mitt strafF? Brottet finns inspelat på övervakningskamera.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga! Du har gjort dig skyldig till undandräkt när du på grund av ett avtalsförhållande behållit egendom du haft i din besittning trots att du haft redovisningsskyldighet för detta. Med undandräkt menas en ring förskingring. Straffet för det är böter eller fängelse i högst sex månader, Brottsbalken (BrB) 10 kap. 2 §. Gränsen mellan förskingring och undandräkt har enligt praxis visat sig vara vid cirka 800 kronor. Offentlig försvarare ska på begäran förordnas för den som är misstänkt för ett brott för vilket inte är stadgat lindrigare straff än sex månader, Rättegångsbalken (RB) 21 kap. 3 a §. En offentlig försvarare förordnas av rätten. Försvararen ska helt och hållet koncentrera sig på att tillvarata den tilltalades intressen. När förundersökningen är klar är det dags för åklagaren att fatta beslut om han eller hon ska väcka åtal eller inte. Om åklagaren på objektiva grunder bedömer att det finns tillräckliga bevis för att den misstänkte har begått ett brott är åklagaren skyldig att väcka åtal. Om åklagaren fattar beslut om åtal utfärdas en stämning till den misstänkte. Om stämning utfärdas skall den delges den tilltalade, RB 45 kap. 9 § st. 2. Delgivningen kan ske på olika sett, se Delgivningslagen (2010:1932) 32-28 §§: https://lagen.nu/2010:1932 Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen
Linnea HedmanRådgivare