FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/05/2012

Pacta sunt servanda- frågan om avtalsbrott

Jag har en hund på foder enl. SKK:s fodervärdsavtal. Nu begär uppfödaren att hunden skall återlämnas och påstår avtalsbrott. Jag har motsatt mig återlämnandet då grundför avtalsbrott enli. min mening saknas. Hänvisat att enl. avtalet skall frågan lösas av domstol. Nu kräver hon att få disponera hunden för utställning - vilket är ok. enl avtalet. Jag VET att hon inte tänker ställa ut utan detta är ENDAST ett svepskäl för att få hunden till sig. Sen kommer hon inte lämna tillbaka hunden till mig. Kan jag vägra lämna hunden till uppfödaren eftersom jag vet att hon då kommer att bryta mot avtalet genom att inte lämna den åter till mig??? Eller bryter jag avtalet? Även om jag kan ta ärendet till domstol när hon vägrar lämna ut hunden så vet jag att hunden inte längre kommer att finnas att hämta, dvs hon kommer att gömma undan hunden när det är dags för handräckning eller liknande. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I svensk avtalsrätt finns en grundprincip som innebär att avtal skall hållas (pacta sunt servanda). Som avtalspart är man alltså skyldig att fullfölja sina förpliktelser enligt avtalet. Om man bryter mot ett avtal, exempelvis genom att vägra uppfylla villkoret om utlåning, gör man sig skyldig till ett avtalsbrott och överlåtaren har då i enlighet med SKK:s fordervärdsavtal rätt att häva avtalet. Denna tvist måste dock först prövas av allmän domstol. Enligt avtalet har överlåtaren rätt att disponera över hunden högst två dagar före utställning samt två dagar därefter. Jag rekommenderar dig att, när uppfödaren vill ta hunden hänvisa till avtalet och 2-dagars fristen. Överlåtaren bör kunna bevisa när hon ska på utställning och då måste du ställa hunden till förfogande under dessa dagar i enligt avtalet. Om hon trots detta inte återlämnar hunden inom 2 dagar efter utställningen är mitt tips till dig att kontakta ett ombud och göra en polisanmälan och få tvisten löst i domstol. Lycka till! Vänligen
Linnea HedmanRådgivare