Snatteri och åtalsunderlåtelse

Hej, Jag är en vuxen man som behöver hjälp med några frågor. --Hur lång tid kommer att ta för att polisen kontaktar mig? Jag åkt fast för snatteri, varuvärde (en choklad) vad på 15 kr. Det var jätte dumt, och skäms. Jag har inget prick i registret. --Jag tänker vara ärlig och aceptera brottet när polisen eller ngn annan myndiget skall fråga mig. Ar det där Ok? Då kommer jag att betala penningsbotter eller dagsbotter?. Ungefar hur mycket? --Blir man kallad till förhör i ngn polisstationen eller domstol? Hur funkar det? Tack för hjälpen, Jag är arbetslös just nu.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! En förundersökning ska inledas för brottet så snart det finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats, detta enligt Rättegångsbalken (RB) 23 kap. 1 §. Under förundersökningen ska förhör hållas om det kan vara av betydelse för utredningen. Förhöret hålls vanligtvis på polisstation, den hördes bostad eller på platsen för brottet. Förhör per telefon kan även ske. Då förundersökningen kommit så långt att någon skäligen misstänkts för brottet, skall han, då han hörs underrättas om misstanken, 23 kap. 18 § RB. Syftet med förundersökningen är i första hand att ge åklagaren tillräckligt material för bedömning av åtalsfrågan. När förundersökningen är klar får den som är misstänkt veta detta genom en slutdelgivning. Enligt Brottsbalken (BrB) 8 kap. 2 § så är straffet för snatteri böter eller fängelse i högst 6 månader. Med tanke på det ringa värdet kan det troligen här bli fråga om åtalsunderlåtelse som är ett undantag från den absoluta åtalsplikten. Ett beslut om åtalsunderlåtelse anses förutsätta en fullständig brottsutredning, i regel måste den misstänkte ha erkänt. I praxis tillämpas den schablonregeln att snatteri i regel inte åtalas, då den tillgripna varans värde är så lågt att en lagföringskulle skulle anses som löjeväckande. I din situation kanske åklagaren ännu inte fått ta del av förundersökningsprotokollet och har därmed inte kunnat fatta ett beslut i åtalsfrågan. ?Åtalsunderlåtelse innebär att brottet visserligen utreds, men att det varken blir åtal eller rättegång. Åtalsunderlåtelse har samma verkan som en dom och brottet antecknas i belastningsregistret, men i övrigt förekommer inte några sanktioner. Penningböter används mest vid mindre förseelser. Storleken på penningböter beror bara på hur allvarlig förseelsen är, men det ska enligt huvudregeln vara mellan 200-4000 kronor. Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen
Linnea HedmanRådgivare