Snatteri eller stöld?

Hej! Jag åkte fast för snatteri/stöld då jag stoppat saker i en preparerad väska (hål i ryggen på en ryggsäck) i en butik, värde drygt 200 kr. Det finns på film och jag har erkänt att jag gjort det, även om jag hävdar att det ej var planerat. Tror ni att jag kommer bli dömd för snatteri eller stöld? Och vad blir straffet? Bör tillägga att det fanns andra saker i ryggsäcken sedan innan jag kom in i butiken (tog alltså ej med den för att stjäla) och att jag hade med mig pengar för att faktiskt även köpa saker i butiken.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Stöld samt snatteri regleras i Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700) 8 kapitlet 1 § respektive 2 §. Snatteri beskrivs som en ringa form av stöld och då är följdfrågan vad som anses som ringa. I svenska praxis har det ansetts att gränsen för snatteri går vid 1 000 kronor. Eftersom värdet av det du tillgrep var mindre än 1 000 kronor kommer du snarare dömas för snatteri än stöld. Straffet för snatteri är böter eller fängelse i högst sex månader. Även ett impulsivt tillgrep straffas. Utan att gå in på den relativt komplicerade metoden som används för att avgöra exakt straff kan det påstås med relativt stor säkerhet att ditt snatteribrott inte kommer resultera i fängelse utan snarare i böter. Tyvärr framgår inte fler uppgifter i din fråga vilket skulle vara behövligt för att ge ett mer exakt svar på just påföljdsfrågan. Angående om din modifierade väska utgör ett brott i sig kan följande sägas: det kan argumenteras för att din väska, med speciella hål avsedda för stöld, utgör ett redskap som är särskilt ägnat att använda vid brott. Resultatet av detta är att du skulle kunna göra dig skyldig till förberedelse enligt Brottsbalken 23 kapitlet 2 §. Detta är dock inte relevant eftersom du kommer dömas för det fullbordade brottet snatteri. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare