Boutredningsmans ansvar vid bouppteckning

Hej! Vi är några särkullsbarn som aldrig blev kallade till bouppteckningen, fick veta senare att det var ikryssat på skatteverkets blankett att vi avstår vårat arv till efterlevande. Kan en boupptäckare bara göra så? Nu är det så att den efterlevande börjat att sälja av våran mors smycken till ett stort värde samt tänkt att sälja huset.Kan den efterlevande maken sälja huset och t.ex ge sina barn penninggåvor och att vi i värsta fall inte har något att hämta den dagen han dör? Med Vänliga Hälsningar Fyra oroliga särkullsbarn

Lawline svarar

Hej, Som jag har förstått situationen är det maken till er mor som nu har ärvt henne? Då kan ni enligt 3 kap. 9§ Ärvdabalken (ÄB) [https://lagen.nu/1958:637] avstå er arvsrätt och istället få rätt till efterarv när maken dör. Jag vill här poängtera att den ruta som han har kryssat i enbart innebär att ni frånsäger er arvsrätten till förmån för efterlevande maken, vilket inte innebär att ni förlorar er arvsrätt utan att ni har rätt till denna först när den efterlevande maken har avlidit. Men en boutredningsman har ingen rätt att frånsäga er eran arvsrätt utan ert medgivande. Boutredningsmannen ska tillsammans med dödsbodelägarna samlas för att göra en bouppteckning, samtliga delägare ska kallas i god tid till förrättningen enligt 20 kap 2§ ÄB. Registrering hos Skatteverket ska inte kunna ske om bouppteckningen inte har gått rätt till, enligt 20 kap. 9§ ÄB. Tyvärr verkar någon begått ett misstag här. Huvudbouppteckningen är därmed felaktig, eftersom ni inte blev kallad till bouppteckningen. Ni kan då inkomma med en tilläggsbouppteckning enligt 20 kap. 10§ ÄB, den ska upprättas på samma sätt som huvudbouppteckningen. Genom att rutan om eftergivande av arv inte kryssas i har ni rätt till ert arv direkt och behöver inte invänta makens död. Har maken gjorts sig av med egendomen på sådant sätt att ni lider en ekonomisk skada är boutredningsmannen skadeståndskyldig för den skada han har åsamkat er enligt 19 kap. 18 § ÄB.
Ingrid FaxingRådgivare